31 grudnia 2020
Rok 2020 - jaki był dla branży piekarniczej?
– Zarówno dla naszej branży, jak i wielu innych ten rok był nieprzewidywalny. Trudno w warunkach światowej pandemii zaplanować produkcję, dostawy czy liczbę zamówień. Piekarze udowodnili jednak, że traktują swój zawód jako misję – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Waldemar Topolski, prezes Stowarzyszenia Producentów Pieczywa.

Jak tłumaczy Waldemar Topolski, zarówno w Polsce, jak i na świecie duże spadki zanotował kanał Food Service. – Zamknięte sklepy czy restauracje wpłynęły znacznie na ograniczenie popytu, więc piekarze musieli dostosować produkcję i rodzaj asortymentu do oczekiwań rynku. Szczególnie w pierwszej fazie pandemii pojawiło się dużo znaków zapytania, w jakim stopniu i jak intensywnie wirus wpłynie na nasze życie, również w kontekście żywności. Dlatego jako piekarze podjęliśmy z naszymi klientami i rzetelnymi instytucjami jak GIS szereg działań informacyjno-edukacyjnych, aby zapewnić konsumentów, że pieczywo jest bezpieczne. Od czasu pierwszego „zamknięcia”, minęło już kilka miesięcy, więc większość z nas oswoiła się z nową rzeczywistością i nie obawia się zakupów żywnościowych w sklepie – mówi prezes Stowarzyszenia Producentów Pieczywa.

– Niemniej chciałbym ponownie przypomnieć, że wirus nie przenosi się drogą pokarmową i nadal z przyjemnością możemy spożywać nasze ulubione pieczywo ze sklepu czy piekarni – dodaje.

Waldemar Topolski wskazuje, że na cenach pieczywa odbijają się i będą odbijać w 2021 roku: wzrost cen surowców (np. mąki o ponad 10%) i kosztów produkcji w tym płac czy prądu oraz brak wykwalifikowanych kadr.

– Jako piekarze nie jesteśmy niestety w stanie kompensować tych czynników poprzez wzrost efektywności. Równocześnie jako Stowarzyszenie Producentów Pieczywa nadal będziemy skupiać się na działaniach edukacyjnych. Potrzeba zwiększenia świadomości na temat zdrowego żywienia wśród konsumentów, często nie pokrywa się z posiadaniem dostatecznej wiedzy w tym zakresie. Wynika to min. z zalewu często wykluczających się informacji, szczególnie w social media. Mamy jednak świadomość, że umacnianie pozytywnego wizerunku pieczywa, w kontekście zatrzymania spadku spożycia jest niełatwym i bardzo wymagającym zadaniem, dlatego prowadzenie działań informacyjnych będzie w nadchodzącym roku dla nas tak samo ważne jak w 2020 – tłumaczy prezes SPP.

Czytaj wywiad na portalspozywczy.pl